صفحه اصلی کتب طب قرآنی وبیماری های داخلی (2)بیماری های تنفسی(ریوی)
طب قرآنی وبیماری های داخلی (2)بیماری های تنفسی(ریوی)

بسم الله الرحمن الرحیم

هســــــت کلیــــــد در گنــــــــــج حکــــــــــــیم

 

طبّ قرآنی وبیماری های داخلی

2)بیماری های تنفّسی(ریوی)

دکتر علي فلّاحيان

IMG 20161017 153651

طبّ قرآنی و بیماریهای داخلی/ دکتر علي فلّاحيان

سر شناسه

مشخّصات نشر:

مشخّصات ظاهری: ص

وضعیت فهرست نویسی: فیپا

موضوع: طبّ قرآني و بيماريهاي داخلي

رده بندی کنگره:

رده بندی دیویی:

شماره کتابشناشی ملی:

شابک:

 

 

 

شنـــاسنـــــــــامه کتــــــــــــاب

نام کتاب: طبّ قرآنی و بیماریهای داخلی

مؤلّف: دکتر علي فلّاحيان

ناشر: انتشارات مهر قائم (عج)

صفحه آرا: سجّاد كافي نـــجـــف‌آبــــــــادي

ويراستار: حاج‌آقا سيّد محمّد نظام‌الدّين

طرح جلد:

لیتو گرافی و چاپ:

نوبت چاپ :

قیمت تومان

شمارگان:

آدرس مرکز پخش:

 

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الّلهم صلِّ عَلي محمّد وَ آلِ محمّد وَ عَـجِّل فَـرَجَـهُم

شَهِدَ الله انّه لا اله الا هو و المَلائِکه وَ اولُوالعلم قائِماً بالقِسط... .(سوره‌ی آل عمران آیه 18)

خداوند شهادت می دهد که خدایی جز او نیست و همینطور فرشتگان و صاحبان علم و دانش... .

این اثر ناچيز را به آستان نورانی رئیس مذهب شیعه، راستگوترین انسان-ها در رفتار و گفتار، حضرت امام جعفر صادق (ع) تقدیم می‌نمایم.

دكتر علي فلّاحيان

 

طبّ قرآنی و بیماری¬های داخلی (2)

بیماری های تنفسی

تقدیم به آستان ملکوتی

حضرت امام جعفر صادق (ع) روحی فداه

بخش طبّ قرآنی: بر اساس آیات قرآنی، روایات ائمه معصومین(ع) به خصوص طبّ حضرت امام صادق(ع) (طبّ الصادق(ع))

بخش بیماری های داخلی: بر اساس 2 کتاب مرجع اصلی پزشکان . اصول طبّ داخلی هاریسون و کتاب سسیل.

 

پيشگفتار

تقدیم به آستان نورانی حضرت امام جعفر صادق (ع)روحی فداه.

خداوند متعال را شاکرم که به این حقیر سراپا تقصیر توفیق عنایت فرمود تادر سایه‌ی توجّهات ذات اقدس خویش وشفاعت بزرگواران ائمه‌ی معصومین (ع) و قرآن کریم قدمی هرچند کوتاه و ناoچیز در راه ایشان بردارم.

همان‌طور که استحضار دارید و در مقدمه‌ی کتب قبلی مسطور است، قرآن کریم کتابی است که برای هدایت بشریّت نازل شده لیکن با توجّه به آیات متعدّدی از این کتاب نورانی می‌توان از آن برداشت طبّ قرآنی نمود.

کدام عقل سلیم است که آیه‌ی وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء(اسراء، آیه 82) را انکار نماید یا جایی که خداوند برای عسل عبارت فیهِ شفاءللنّاس را به کار برده، آن را غیر مرتبط با تغذیه‌ی شفابخش قرآنی بداند؟

این جانب بعداز نگارش ترجمه وتوضیح سی جلدی فاطمی علوی(ع) قرآن کریم تقدیم به روح مطهّر حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و کتاب‌های توانبخشی بیماران قلبی کرونری تقدیم به حضرت محمّد(ص) و فرهنگ پزشکی تقدیم به آستان حضرت امام علی(ع) و مجموعه‌ی شعر سیب حق به آستان ملکوتی حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) و روش نوین پاسخ به سوالات آزمون دستیاری داخلی به محضر آقا امام حسن مجتبی(ع) و فقه سیاسی شیعه و دموکراسی به درگاه نورانی حضرت امام سجّاد(ع) و طب قرآنی وبیماری های داخلی1 (بیماری های قلب وعروق) به محضر مطهّر حضرت امام محمّد باقر(ع) این اثر ناچیز رابه پیشگاه ملکوتی راستگوترین انسانها در رفتار و گفتار، رئیس مذهب شیعه،حضرت امام جعفرصادق (ع) روحی فداه تقدیم می‌نمایم.

در این لحظات نورانی که مقارن با ایّام ولادت باسعادت رسول بزرگوار اسلام(ص) وحضرت امام جعفرصادق(ع) می‌باشد، این حسن اتفاق را به فال نیک گرفته و از آن بزرگواران برای پدر عزیزم مرحوم حاج آقا محمّد فلاحیان علوّ درجات و برای مادر عزیز و مهربانم، همسر بزرگوارم و فرزندان دلبندم آرزوی سلامت و توفیق و برای روح مرحوم حاج آقا محمّدعلی طواف و مرحومه حاجیه خانم قائدی و شهدای بزرگوار، شهید داود صفری و شهید حبیب طواف، آرزوی رضوان در جوار ذات اقدس احدیّت می‌نمایم.

در پایان از زحمات بی‌دریغ جناب مستطاب حاج آقا سیّد محمّد نظام‌الدین در انتشارات مهر قائم(عج) که زحمت ویراستاری این مجموعه را به عهده گرفتند و نیز از جناب آقای سجّادکافی نجف‌آبادی و مهندس روح الله قیصرنیا وهمکاران کمال امتنان رادارم.

ایام ولادت باسعادت حضرت محمّد(ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)

17ربیع الاوّل 1436-19دی ماه 1393

دکتر علی فلّاحیان

www.DrAlifallahian.ir

 

فهرست بخش اوّل:

بخش اول

طبّ قرآنی در درمان بیمای­های تنفّسی

 

بخش اول: طبّ قرآنی

آب درمانی در درمان بیماری‌های تنفّسی

قال الله عزّوجَلّ فی مُبرَم کِتابِه: خداوند متعال در قرآن کریم می ­فرماید: وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ. (سوره مبارکه انبیاء، آیه 30)

آب طبق روایات اسلامی مهریه معنوی بانوی بزرگوار اسلام دختر حضرت رسول اکرم(ص) حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) روحی فداها می باشد.(بحار الانوار مرحوم علّامه محمّد باقر مجلسی ج 43 ص 113 حدیث 34)

حدود 3/2 بدن انسانها و حدود کره‌ي زمین از آب تشکیل شده است. خلقت ابتدایی کره زمین و افلاک آسمانی همه و همه بر اساس آب و بر مبنای این مابع حیات بخش صورت گرفته است. در آیه هفتم سوره هود می­خوانیم:

وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ.

و او خدایی است که آسمانها و زمین را در شش روز (شش مرحله) بیافرید و مبنای عرش و فرمانروایی بر آب قرار داشت.

یعنی در هنگام خلقت هستی خداوند مبنای آفرینش عرش خود را بر اساس استفاده از آب قرار داده بود و عرش قدرت الهی تمامی سلولهای موجودات و مولکول­های عالَم و کلّاً جهان هستی را با استفاده از آب خلقت نموده است.

حضرت رسول اکرم(ص) می¬فرماید: سیّد الاشربه فی الدّنیا و الاخرة الماء. (میزان¬الحکمة، ح9634)

سرور نوشیدنی¬ها در دنیا و آخرت آب است.

حضرت امام رضا(ع) می¬فرماید: درباره آب سرد روایت می¬کنم که حرارت بدن را فرو می¬نشاند صفرا را آرام می¬سازد. غذا را هضم می¬سازد و تب را از میان می¬برد.

حضرت امام صادق(ع) می¬فرمود: پیامبر خدا می¬فرماید:

آب معده و کبد را تمیز می¬کند، دهان را خوشبو می¬کند و...

حضرت امام صادق(ع) می¬فرماید: لا تفسد علی القوم ماء هم: آب مورد نیاز مردم را آلوده نکن.

جالب است بدانید در دانشگاههای معتبر جهان رشته هیدروتراپی (درمان با آب) از رشته­های علمی و قابل قبول است که دانشمندان مطرح علم پزشکی آن را قبول دارند در این بخش به اهمیت آب درمانی در درمان بیماری­های تنفّسی اشاره می­کنیم و با ذکر مثالهایی آن را توضیح خواهیم داد.

معرّفی بیمار: بیمار نوزادی 10 روزه است که در منطقه‌ای گرم و خشک به دنیا آمده است و در ابتدای تولّد دچار بیماری­های ریوی (به نام کمبود سورفاکتانت) بوده که در این اختلال ریه­ های وی فاقد ماده­ای لازم برای عملکرد سالم هستند. بعد از اقدامات پزشکی اولیه در بیمارستان و ترخیص وی مرتّبا به ذات الرّیه  (عفونت ریه) دچار می­شد. علاوه بر درمان­های آنتی بیوتیکی و دیگر اقدامات لازم، استفاده از دستگاه بخور در منزل این بیمار باعث تسریع و بهبود فوق­العاده وی گردید.

نکته‌ی بسیار مهم: توجّه فرمایید در بیماری­های تنفّسی (بر اساس مبحث آب درمانی در طبّ قرآنی)

وجود دستگاه بخور (سرد یا گرم) در اطاق بیمار (مخصوصا نوزادان و افراد سالمند) گامی اساسی در تسریع بهبودی آنهاست و در بیماران دچار پنومونی (ذات الرّیه) هم تامین آب (بصورت سرم) و بخور برای بیمار از اصول اساسی درمان به شمار می­رود.

بسیاری از سرفه­ ها، تنگی نفس­ها و حتی بیماری­های نظیر آسم ( و سینوزیت) با بخور دادن و مرطوب نمودن هوای اتاق زودتر بهبود می­یابند.

معرّفی بیمار: کودکی 2 ساله با علائم سرفه‌ی مزمن به مطّب این جانب مراجعه نمود که از آنتی بیوتیک­های مختلف و درمان‌های متعدّد استفاده نموده بود. تمامی آزمایشات گرافی­ها (عکس­های رادیولوژی) و اقدامات انجام شده بررسی شد. به خانواده بیمار توصیه شد که از دستگاه بخور سرد در منزل استفاده نمایند. بعد از سه روز سرفه­ های بیمار قطع شد.

در اینجا لازم است به بیماری­هایی که با استفاده از بخور درمانی درمان آنها تسریع می­گردد اشاره شود. این موضوع در تمام کتب بیماری­های داخلی معتبر آمده است.

1- سرماخوردگی و آنفولانزا 2- ذات الرّیه (پنومونی یا عفونت ریه) 3- آسم 4- بیماری­های سیستیک فیبروزیس (CF ): در این بیماری کودک از ابتدای تولّد دارای مشکل ژنتیکی خاصی است که یکی از علائم آن ذات ­الرّیه ­های مکرّر است.

خوب است در این قسمت به بیماران محترم تذکّر داده شود و از آنها بخواهیم که در هنگام سرما خوردگی و آنفولانزا (و بیماری­های تنفّسی و ریوی) با اصرار از پزشک خود تقاضای آنتی بیوتیک و آمپول پنی سیلین ننمایند. معمولاً بیماران دچار سرما خوردگی و آنفولانزا با استفاده از بخور درمانی بهبود می­یابد.

محلول ترکیبی برای بیماران دچار سرما­خوردگی و آنفولانزا

ترکیب محلول زیر را در هنگام بیماری­های تنفّسی می­توانید با رعایت نکاتی که توضیح داده شد استفاده نمایند.

1-یک لیوان آب سرد (وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ: آیه 30 سوره انبیاء).

2- یک قاشق مربا خوری عسل ( بیماران دچار بیماری دیابت یکی دو قطره عسل)

3- یک قاشق پودر ترنجبین (وَأَنزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى: آیه 57 سوره بقره)

4- یک قاشق عرق آویشن (موثّر در درمان سرفه و دارای دیگر خواص طبّی)

5- چند قطره آب لیمو از لیموهای تازه‌ی ترش (دارای ویتامین c)

این جانب با توصیه این ترکیب در مطب علاوه بر استفاده از موارد علمی طبّ روز دنیا، مشاهده نمودم که بسیاری از بیماران مبتلا به علائم سرماخوردگی بهبود می­یابند. مسلّما اثبات کامل این موضوع نیازمند تحقیقات کارآزمایی بالینی و تجربیّات بیشتر خواهد شد.

در ادامه‌ی مبحث آب درمانی خوب است به نقش شستشوی دستها در هنگام بیماری­های تنفّسی اشاره شود.

در آیات و روایات به طهارت و شستن دستها و پاکیزگی آنها اشاره شده است یکی از مستحبّات هنگام غذا خوردن طبق فرمایش امام جعفر صادق(ع) شستشوی دست­هاست ایشان می‌فرمایند: دست‌هایتان را پیش و پس از غذا بشوئید که فقر را از بین می‌برد و بر عمر می‌افزاید.(بحارالانوار، ج66، ص356،ح20)

توجّه فرمایید کسانی که دچار بیماری­های تنفّسی هستند بخصوص در هنگام سرماخوردگی و انفولانزا و ذات الرّیه مرتّبا خودشان و اطرافیان آنها بایستی دستانشان را کاملا بشویند طبق آخرین تحقیقات پزشکی علاوه بر این که شستشوی دستها در بیماران و اطرافیان بیمار و پرسنل پزشکی باعث جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری می­شود ثابت شده بیمارانی که دستان خود را در هنگام بیماری مرتّبا با آب می­شویند بیماری آنها زودتر بهبود می‌یابد.

جا دارد در این قسمت به کنترل تب در بیماران دچار بیماری‌های ریوی یا سایر بیماران اشاره شود: پسندیده است که از نظر روایی در هنگام تب دعای معروف نور حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) خوانده شود.

در كتاب شريف مفاتيح‌الجنان به نقل از سيّد بن طاووس در مهج‌الدعوات به روايت حضرت سلمان نقل شده است كه حضرت فاطمه‌ي زهرا(س) كلامي از حضرت رسول(ص) را به ايشان آموخته است که در وقت صبح و شام آن را مي‌خواندند و فرمودند اگر مي‌خواهي در دنيا هرگز تو را تب نگيرد مداومت كن بر آن و آن دعا اين است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بِسْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاْمُورِ بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ فى كِتابٍ مَسْطُورٍ فى رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلى نَبِي مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْكُورٌ وَ صَلَّى اللّهُ عَلى سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرينَ.

ترجمه: به نام الله كه بسيار بخشنده و مهربان است به نام الله كه نور است و نور عالم هستي است به نام الله كه نورٌ (عَلي) نور است. به نام الله همان خدايي كه تدبير امور جهان بدست اوست. به نام الله هم او كه نور را از نور خلقت فرموده است. سپاس خدايي را كه نور را از نور آفريد و نور را بر كوه طور فرود آورد و بصورت كتابي سطر به‌سطر در اوراقي منتشر درآورد. هم آن كتاب نوراني كه با تقديري مشخّص بر پيامبري دانشمند نازل شد.

سپاس خدايي كه همواره عزيز است و بر عالميان برتري دارد و چه در آسايش و چه در سختي بايد شكر او را به جاي آورد و درود و صلوات خداوند بر سَروَر ما حضرت محمد(ص) و خاندان پاكش باد.(ترجمه‌ي دكتر علي فلّاحيان)

سلمان گفت به خدا قسم چون اين دعا را به بيش از هزار نفر از اهل مكّه و مدينه آموختم تب همه‌ی آنها شفا يافت.

در درمان تب­های بیماران تنفّسی و دیگر بیماران تبدار از پاشویه غافل نشوید در این جا هم دوباره نقش درمان با آب مشخّص می­شود.

توجّه مهم: هنگامی که کودکان شما دچار بیماری­های تنفّسی یا سرماخوردگی، آنفولانزا یا ذات الرّیه هستند یا به هر علّتی تب دارند حتما پای آنها را در آب سرد قرار دهید.

خداوند متعال در قرآن کریم در آیه 42 سوره صاد در داستان حضرت ایّوب و بیماری­های وی در نهایت می­فرمایند: ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ : ایّوب پایت را به آب سرد بزن شفا خواهی یافت.

اهمیت پاشویه و استفاده از کهنه مرطوب به آب و کنترل تب بیماران تنفّسی و دیگر بیماران تب­دار بر کسی پوشیده نیست مسلّماً این پرستاری باعث جلوگیری عوارض تب بخصوص تشنج کودکان خواهد شد. پدر بزرگوارم مرحوم حاج محمّد فلاحیان طاب ثراه همواره به بیماران این شعر را گوشزد می­نمودند:

عافیت از طبیب تنها نیست                                                                                                                                   هم زدارو هم از پرستار است

مصرف ترنجبین و گز

وَأَنزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى (آیه 57 سوره مبارکه بقره)

و برای شما منّ و سلوی ترنجبین(گزانگبین) و گوشت پرندگان (بلدرچین ) نازل نمودیم.

گز درمانی در علم طبّ قرآنی یکی از گسترده­ترین مباحث است. این ماده شگفت انگیز که طبق بعضی تفاسیر در این آیه به آن اشاره شده است. دارای خواصّ متعدّد است. درمان با ترنجبین بصورت پودر و استفاده از گز برای درمان بیماری­ها از جمله بیماری­های تنفّسی توصیه شده است. خوب است کسانی که دچار بیماری قند و چربی و فشار خون بالا نیستند روزی یک عدد گز استفاده نمایند. ترنجبین(گز) دارای خواصّ متعدّد طبّی از جمله درمان بیماری­های تنفّسی می‌باشند.

مصرف کدو: فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاء وَهُوَ سَقِيمٌ وَأَنبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِّن يَقْطِينٍ (آیات 145 و 146 سوره صافات).

این آیه هم از آیات مرتبط با طبّ قرآنی است. کلمه سقیم یعنی بیمار و کلمه یقطین یعنی کدو. در این آیات بر داستان معروف حضرت یونس پرداخته شده که در دل ماهی(نهنگ) گرفتار شد. خداوند در این دو آیه می‌فرمایند: پس او را به خشکی افکندیم در حالیکه شدیداً بیمار بود(پس برای شفای او) بوته‌ای کدو رویاندیم.

استفاده از کدو در سوپ بیمار تنفّسی طبق نظر متخصصین تغذیه باعث تسریع بهبودی او خواهد شد. حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند: کدو نیروی عقلی و حیات مغزی انسان را زیاد می‌کند و برای درد قولنج هم دوای سودمندی است.

اهمیت قطع سیگار و قلیان و مواد مخدّر در بیماران تنفّسی

گرچه مبحث قطع سیگار و آیه مربوط به آن در کتاب نخست این مجموعه ذکر شده است ولی در این کتاب با توجّه به اهمیت بیماریهای تنفّسی (مانند سرطان ریه ناشی از سیگار و قلیان و...) آن را متذکّر می­شویم.

خداوند در قران کریم آیه 195 سوره بقره می­فرماید: وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ: با دستان خود، خودتان را به هلاکت نیافکنید. و حضرت امام جعفر صادق در مورد آسیب رساندن به خود و حرام بودن آن احادیثی نقل شده است:

این آیه و احادیث را می­توان با فتوای فقهی بعضی علما از جمله امام خمینی(ره) در مورد مصرف سیگار و قلیان و تریاک انطباق داد. بعضی از علمای اعلام با شرایطی این موارد را حتی بنابر احتیاط حرام اعلام نموده­اند. علیرغم تبلیغ­های گسترده و دروغین مانند این که قلیان خطری ندارد یا تریاک قند را کنترل می­کند یا مواردی از این قبیل، بایستی همه مردم را به این موارد آگاه نمود:

1- قلیان خطرش از سیگار بیشتر است.

2- تریاک هیچ گونه اثری بر کنترل قند خون ندارد.

3- بیش از 90٪ بیماران مبتلا به سرطان کشنده ریه به خاطر مصرف سیگار به آن دچار می­شوند.

4- همسر فرد سیگاری و فرزند او در معرض ابتلای بسیار بیشتر به بیماری­های تنفّسی و دیگر بیماری­ها هستند.

سیگار کشیدن پدر خانواده باعث خواهد شد آسم کودکش تشدید شود، ذات الرّیه او شدید شود و... .

5- مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر از قبیل تریاک، هروئین و مواد جدید صنعتی و... مسلّما باعث ایجاد مشکلات تنفّسی و تشدید تنگی نفس، آسم، عفونت ریه (ذات الرّیه)، فیبروز ریه و سرطان ریه و... خواهد شد این موارد در علم طب از مواردی است که هیچ پزشکی در آن شک ندارد.

زكام(سرماخوردگي)

به علّت شيوع فوق‌العاده‌ي اين بيماري خوب است در مورد اين بيماري نكات ذيل را يادآور شويم:

1) با استفاده از طبّ قرآن و مواردي كه ذكر شد بيماري شما زودتر بهبود خواهد يافت(بخور درماني، پاشويه و...)

2) حضرت امام صادق(ع) در مورد اين بيماري مي‌فرمايند:

اگر مي‌خواهي زكام تو برطرف شود يك گرم سياه‌دانه و نيم‌گرم كندس(میو‌ه‌ای شبیه ازگیل یا زالزالک) را بردار و بكوب و استنشاق كن زكام تو برطرف خواهد شد.

3) احاديثي از حضرت امام صادق(ع) در مورد زكام نقل شده كه آن بزرگوار در مضمون احاديثي فرموده‌اند: بگذار اين بيماري خود‌بخود بهبود يابد كه اين مطالب از معجزات علمي آن بزرگوار به شمار مي‌رود.

همانطور كه مي‌دانيد در علم پزشكي نوين ثابت شده است كه اين بيماري خود ‌محدود‌شونده است و لزومي به معرف آنتي‌بيوتيك نيست.

4) در كتاب قبلي از خواص سير و پياز گفتيم و آيه 61 سوره‌ي بقره را ذكر كرديم و وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا.

در مورد اين بيماري(سرماخوردگي) از مصرف سبزيجات‌ تازه غافل نشويد(بقلها)

يك عدد سير يك عدد پياز را تكه‌تكه نموده در ظرف حاوي سركه قرار دهيد اين كار طبق تحقيقات انجام شده باعث مي‌شود عوامل ميكروبي موجود در هوا جذب شده و روند بهبود بيماري شما تسريع گردد.

خوردن سير را هم فراموش نكنيد حضرت رسول اكرم(ص) فرمودند: سير شفاي هفتاد بيماري است.

و همچنين حضرت امام جعفرصادق(ع) مي‌فرمايند: بوسيله‌ي سير دردهاي خود را درمان كنيد ولي با دهاني كه از آن بوي سير به مشام مي‌رسد به مسجد نرويد.

در تأليفات گذشته مكرّراً از سيب درماني نوشته‌ايم. حسن‌ختام مبحث طب قرآني درمان بيماري‌هاي تنفسي را اين حديث از حضرت امام جعفرصادق(ع) قرار مي‌دهيم.

حضرت امام جعفر صادق(ص) مي‌فرمايند:

خوردن سيب باعث فرونشاندن حرارت داخلي بدن مي‌شود و مزاج را سرد مي‌سازد و كساني كه تب دارند را تبشان را مي‌بُرد. اگر مردم مي‌دانستند كه در سيب چه خواصّی نهفته است بيماري‌هاي خود را با سيب درمان مي‌كردند.

 

بخش دوّم

بيماري‌هاي تنفّسي Respiratory Disease

 

بخش دوّم: بيماري‌هاي تنفّسي Respiratory Disease

علائم و نشانه‌هاي بيماري‌هاي ريوي

همان طور كه مي‌دانيد علائم اين بيماري‌ها متعدّد هستند. و شما بسياري از آنها را مي‌شناسيد. بطور مثال تنگي نفس و سرفه شايع‌ترين علائم اين امراض است. ليكن به اين نكته‌ي بسيار مهم توجّه فرمائيد:

نكته: هر سرفه و تنگي نفس نشانه‌ي بيماري ريوي نيست بطور مثال ممكن است علّت تنگي نفس بيماري‌هاي قلب باشد يا علّت سرفه‌ي بيمار سينوزيت (عفونت سينوس‌هاي او) باشد.

جالب است بدانيد يكي از علل مهم سرفه رفلاكس (Reflux) ترشحات معده به مري است. خوب است قبل از ادامه‌ي بحث به يك مورد بيمار اشاره كنيم:

معرّفي بيمار: مرد بيماري 38 ساله مدتي بسيار از سرفه رنج مي‌برد و پزشكان متعدّد مراجعه نموده بود. جالب كه انواع آمپول‌هاي پني‌سيلين و كپسول‌هاي آنتي بيوتيك و انواع داروهاي ديگر (مانند اسپري‌ها و ...) را مصرف نموده بود. بعد از مدّتها مشخّص شد سرفه‌ی وي از برگشت محتويات معده به مري ايشان است و با تجويز كپسول امپرازول (كپسول معده) سرفه وي كاملا بهبود يافت!

بيمار محترم اگر دچار تنگي نفس شده‌ايد حتما موارد ذيل را به ياد داشته باشيد:

1- به پزشك خود بگوئيد چه زماني دچار تنگي نفس هستيد مثلا شبها، روزها يا هميشه... .

2- حتما شدّت آن را به ايشان بگوئيد شديد، خفيف... .

3- حتما مواردي كه همراه با تنگی نفس است را بيان كنيد. همراه با سرفه؟ خس خس سينه؟ همراه با خلط خوني؟

4- حتما نحوه‌ی شروع آن را بيان كنيد. آيا مشكل بصورت ناگهاني شروع شده يا چند روز است يا... مثلا چند سال است دچار تنگي نفس هستيد.

5- توجّه توجّه: نكته‌ی بسيار مهم: اگر تنگي نفس شما به صورت ناگهاني شروع شده حتما به پزشك اورژانس مراجعه فرمائيد. سرفه هم مانند تنگي نفس علل متعدّدي دارد و از علائم بيماري‌هاي تنفّسي هم هست:

سرفه (Cough)

توجّه داشته باشيد سرفه مي‌تواند حاد باشد يا مزمن و علل بيشتر سرفه‌هاي مزمن يكي از سه بيماري زير است.

1- آسم

2- سينوزيت و ترشحات پشت حلق

3- برگشت محتويات معده به مري (Gastroeso phageal Reflux)

توجّه فرمائيد سرفه مي‌تواند اهميتي نداشته باشد. (مثلا در سرماخوردگي و ...) و يا بسيار با اهميت باشد (سل و ايدز و سرطان‌هاي ريه)

در هر صورت با مراجعه به پزشك و در صورت نياز انجام عكس قفسه سينه و اقدامات دیگر علّت آن مشخّص خواهد شد ولي در هر صورت نگران نباشيد اكثر سرفه‌ها بهبود يافته و خطرناك نيستند.

آسم كودكان هم يكي از علل مُهم سرفه‌هاي ايشان به شمار مي‌رود.

افراد سيگاري بايد توجّه بيشتري به سرفه‌هاي خود داشته باشند و بررسي بيشتري براي آنها لازم است.

در مورد سرفه ذكر دو بيماري مهم است و در عين حال باز هم مي‌گوئيم كه نگران نباشيد ولي به پزشك خود مراجعه فرماييد.

1- بيماري سل (در سرفه‌هاي بيش از دو هفته باید به فكر اين بيماري باشيد.

2- سرطان‌هاي ريه

خلط خوني

در مورد اين حالت كه معمولا شايع‌ترين علّت آن در ايالات متحده برونشيت مزمن در افراد سيگاري می‌باشد نكته‌ی مهمي هست كه در سراسر جهان علّت شايع آن بیماری سل است.

در اين جا باز هم تاكيد مي‌شود همواره هم پزشك و هم بيمار بايستي به فكر اين بيماري (سل يا توبركلوز) بايد باشند.

بيماران محترم كه دچار بيماري‌هاي تنفّسي هستند و به خاطر علايمي نظير سرفه و ... به پزشك مراجعه مي‌نمايند اين نكات را با پزشك خود درميان بگذارند.

1- مصرف سيگار، قليان، ترياك و مواد مخدر

2- سابقه مسافرت به كشورهاي خارج

3- مصرف دارو. توجّه داشته باشيد مصرف بعضي داروها باعث بيماري¬هاي تنفّسي مي‌شود.

معرّفي بيمار: خانمي 42 ساله با سابقه فشار خون بالا به اين بنده مراجعه نمود. شكايت اصلي بيمار سرفه مزمن به مدت 6 ماه بود كه با مراجعات متعدّد و دريافت انواع آمپول‌هاي پني سيلين، مصرف كپسول‌ها و تزريقات وريدي بهبود نيافته بود و سرفه‌ي او همچنان ادامه داشت. عكس (گرافي) ريه هم نكته مهمي را نشان نمي‌داد. نوار ريه و ديگر آزمايشات وي طبيعي بود. سرفه مزمن او را بسيار ازار مي‌داد. در شرح حال وي مشخّص شد كه از قرص انالاپريل بذاي درمان فشار خون بالاي خود استفاده مي‌نمايد.

با قطع مصرف انالاپريل (قرص ضد فشار خون بالا) و جايگزين كردن داروي او با قرص لوزارتان25 به فضل الهي سرفه بيمار كاملا قطع گرديد.

توجّه: داروهاي بيمار ممكن است باعث ايجاد علائم تنفّسي وي گردند. مثلا بعضی داروهاي فشار خون باعث ايجاد سرفه مي‌شوند. شرح حال داروهاي خود را حتما به پزشك خود بگويند.

روش‌هاي تشخيص در بيماري‌هاي تنفّسي

عكس ريه (گرافي)( CXR) گرفتن اين عكس در بعضي بيماري‌هاي تنفّسي لازم است و بسيار مهم است. عفونت‌ها و بعضي سرطان‌هاي ريه در عكس ساده ريه مشخّص است ولی براي تكميل تشخيص ممكن است پزشك براي بیمار سي تي اسكن ريه درخواست نمايد

آزمايش گازهاي خوني (ABG)

با انجام اين آزمايش بخصوص در بيماران تنفّسي ميزان غلظت اكسيژن و گازهاي خوني را اندازه‌گيري مي‌نمايند و این آزمایش باعث راهنمايي پزشك در روند درمان بیماری شما مي‌شود. اين آزمايش تخصصي است و به همين علّت از توضيح بيشتر خودداري مي‌نمائيم.

اسپيرومتري (نوار ريه)

گرفتن نوار ريه در بيماران تنفّسي بعضي از بيماري‌هاي ريوي را مشخّص مي‌نمايد. در اين كار تشخيصی بيمار در لوله دستگاهي مي‌دمد و نموداري كه توسط كامپيوتر رسم مي‌شود در تشخيص نوع بيماري وي مانند آسم و ... به پزشك كمك خواهد نمود.

بيماري‌هاي مهم ريوي

آسم(Asthma)

اسم بيماري ريوي شايعي است كه حدود 5%- 3% افراد (در ايالات متحده) به آن دچارند. اين بيماري شايع بيماري التهابي راه‌هاي هوايي است كه از نظر باليني بيمار و شرح حال او سه علامت مهم دارد.

1- خس خس سينه

2- سرفه‌ي مزمن

3- تنگي نفس دوره‌اي

نكته مهم در آسم آن است كه اين بيماري گرچه اكثرا كنترل مي‌شود ولي مي‌تواند كشنده باشد و باز هم مكرّرا مي‌گوييم طبق طبّ قرآني و طبّ داخلي يكي از مهم‌ترين كارها قطع سيگار و قليان و ترياك و به خصوص در والدين كودكان مبتلا به آسم است چون دود سيگار و آلاينده‌ها ممكن است خداي ناكرده به قيمت جان بيمار آسمي تمام شود.

بيماري مزمن انسدادي ريوي(COPD)

اين بيماري كه باز هم در سيگاري‌ها بيشتر است بيشتر با علايم ذيل مشخّص مي‌شود.

1- افزايش دفع خلط

2- افزايش تنگي نفس پيشرونده

3- و بعضي وقت‌ها نارسايي تنفّسي

برونشيت مزمن(Chrom bronchitis)

اگر فردي در طول سه سال گذشته بيش از سه ماه در هر سال از دفع خلط شكايت داشته باشد مبتلا به برونشيت مزمن است كه اين بيماري هم معمولا در سيگاري‌ها ديده مي‌شود.

سیستیک فيبروزيس( CF)

اين بيماري يك بيماري ارثي است كه چند عضو بدن را درگير مي‌كند و بيمار نوزادي است كه ريه‌ي او هم درگير است و مكرّرا دچار ذات الريه مي‌شود. گرچه اين بيماري بسيار كمياب است ولي اگر سابقه چنين بيماري در فاميل شما هست با پزشك خودتان آن را در ميان بگذاريد.

سرطان ريه(Lung Cance)

سرطان‌هاي ريه شايع‌ترين سرطان كشنده در تمام افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها مي‌باشند.

توجّه: سيگار علّت حداقل 90% موارد ابتلا به سرطان ريه است.با قطع سيگار از اين سرطان بسيار كشنده پيشگيري خواهد شد.

 

نتيجه‌گيري

در اين كتاب سعي بر آن بوده است كه براساس طبّ قرآني و روايات ائمه‌ي معصومين(ع) بخصوص طبّ حضرت امام صادق(ع) و همچنين جديدترين مطالب علمي پزشكي براساس دو كتاب مرجع داخلي پزشكان بيماري‌هاي تنفّسي به چالش كشيده شوند. مستندترين آيات و روايات در اين مجموعه مانند بخوردرماني و مصرف بعضي تغذيه‌هاي قرآني به بحث گذاشته شده‌اند و در پايان به‌طور خلاصه مطالب پزشكي مرتبط را بيان نموده‌ايم.

 

منابع

منابع فارسی

1)‌ الهي قمشه‌اي، مهدی، ترجمه‌ي قرآن كريم، انتشارات نشتا، 1389.

2) انصاريان، حسين، ترجمه‌ي قرآن‌كريم، انتشارات آئين‌دانش، 1387.

3) امام‌خميني، روح‌الله، صحيفه‌ي نور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1369.

4) طباطبايي، سيد محمّدحسين، تفسير قرآن كريم الميزان، ترجمه‌ي مكارم‌شيرازي، نشر رجاء، 1370.

5) حضرت امام صادق(ع)، طبّ‌الصادق(ع)، (علامه عسگري)، نشر اسماء الزهرا(س)، بی‌تا.

6) حضرت امام عليّ‌بن‌ابيطالب(ع)، نهج‌البلاغه، ترجمه‌ي دشتي، نشرالهادي، 1381.

7) فلّاحيان علي؛ ترجمه و توضیح قرآن كريم(فاطمي علوي(ع) انتشارات مهر قائم عج، 1393،(زيرچاپ).

8) فلّاحيان علي، «با نظارت يكي از همكاران» توانبخشي بيماران قلبي كرونري، انتشارات مهر قائم عج، 1383.

9) فلّاحيان علي سيب حق، انتشارات مهر قائم عج، 1391.

10) فلّاحيان علي، روش جديد در باغ به سؤالات دستياري داخلي، انتشارات مهر قائم عج، 1393.

11) فلّاحيان علي فرهنگ اصطلاحات پزشكي انتشارات نسل سبز(همدان)، 1381.

12) فلّاحيان علي، طبّ قرآني و بيماري‌هاي داخلي، 1)بيماري‌هاي قلب و عروق، انتشارات مهر قائم عج، 1393(زيرچاپ)

13) قرائتي محسن، تفسير قرآن كريم(نور) مركز فرهنگي درسهايي از قرآن، 1376.

14) قمي، عبّاس، مفاتيح‌الجنان انتشارات الهادي، 1381.

15) مجلسی محمّدباقر، بحارالانوار نشر حضرت محمّد(ص)، 1364.

16) مطهري، مرتضي، آشنايي با قرآن‌كريم(نمونه دارالكتب اسلاميه)، تهران، 1374.

منابع اينترنتي

1) بانك احاديث سايت شهيد آويني.

2) سايت بيرق www.Beiragh.ir.

3) سايت فرهنگي پزشكي دكتر علي فلّاحيان www.DrAlifallahian.ir.

4) سايت اشعار گنجور، اشعار شاعره‌ی مرحوم پروين اعتصامي.

منابع انگليسي

1)Andreoli, etal, Cecil Essential of Medicine Saunders pub.

2)Dan L longo et al, Harison's Prineples of Internal Medicine Mc Graw-Hill,18ed.

 

دانلود فایل PDF

 

جستجو در سایت

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

افراد آنلاین

ما 1 مهمان آنلاین داریم

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز3
mod_vvisit_counterاین هفته3
mod_vvisit_counterاین ماه636
mod_vvisit_counterکل بازدیدها284142

امروز : 01 ارديبهشت 1403

ورود اعضاء